Välkommen till föreningen! Denna sida samlar en del matnyttig information för nyinflyttade i föreningen. Mycket av informationen på den här sidan är kortfattad, med länkar till andra sidor för mer information.
Allmän information
Under sidan Kontakt finner ni kontaktuppgifter till styrelsen. Det finns även en Facebookgrupp för föreningen ”Norreholmshusen Lyckos” som man kan ansöka om att gå med i. Observera att detta är för att kommunicera medlemmar emellan, kommunikation med styrelsen ser vi helst går via kontaktmejlen så att styrelsen har all kontakt samlad på ett ställe där alla styrelsemedlemmar kan ta del av den.
Föreningen har avtal med SBC för förvaltning. Medlemmar kan logga in på SBC Hemma med BankID. I inloggat läge kan man se avier, dokument som stämmoprotokoll och årsredovisning, information om boendet, samt information om föreningen och styrelsemedlemmar. Man kan även skapa ärenden med förvaltaren (SBC) eller styrelsen.
Boende behöver teckna hemförsäkring men det ingår ett kollektivt bostadsrättstillägg i föreningens försäkring. Föreningens försäkringsbolag är för närvarande Trygg Hansa.
En enkel tumregel är att i en BRF ansvarar boende för allt inne i huset samt underhåll av trädgården och föreningen ansvarar för underhåll av byggnaden i sig (tak, fasad, fönster, ytterdörrar, etc.). Eftersom vi i vår förening delar häckar med grannarna är överenskommelsen att man ansvarar för underhåll på den häck som utgår från förrådet (även för motsvarande häck på framsidan) samt den del som ligger längs med kommunens mark. Tänk på att vi inte har något kärl för trädgårdsavfall så detta måste man själv frakta bort till återvinningscentralen. Föreningen beställer hit en container för trädgårdsavfall en gång på våren och en gång på hösten. Mer info om trädgård och utemiljö finns på sidan Utemiljö.
Styrelsen skickar ut nyhetsbrev för att informera vad som händer i föreningen. Det finns inget bestämt schema för dessa men det kommer normalt ut minst 3-4 gånger per år och oftast fler än så. Dess läggs upp på hemsidan, skickas ut på mejl, och delas ut i brevlådorna. Hör gärna av dig til styrelsen om ni inte får dessa.
Sopsortering
Sopor slängs och sorteras i våra sophus. Det finns tre gemensamma sophus för föreningens medlemmar: Ett på Oxelvägen och två på Isbjörksgatan. Fyll kärl som redan har innehåll först, och sortera enligt anvisningarna. Kartonger är skrymmande, så vik ihop dem. Större och miljöpåverkande sopor ska lämnas hos Sysav. Den närmaste anläggningen är Gastelyckan i Lund.
Internet och TV
Husen har fiber från ett öppet nät framdraget. Varje hushåll väljer själv internetleverantör och tecknar avtal. Oftast går det att söka på sin postadress hos den leverantör man vill ha (t.ex. Telia eller Bahnhof) för att komma igång med att teckna avtal. Man kan även använda sig av tjänster som t.ex. Bredbandsval som letar fram erbjudande från flera leverantörer. Även TV-abonnemang går att teckna via fibernätet.
El & solceller
Varje hushåll tecknar eget elabonnemang. Föreningen har installerat solceller på samtliga hus. Varje hushåll har sina egna solceller med tillhörande växelriktare. Elen säljs automatiskt till ditt nuvarande elbolag. Kontakta elbolaget för att höra hur just de hanterar försäljningen av el. Läs mer om solcellerna här.
Vatten
Föreningen har gemensamt vattenabonnemang för alla hushållen.
Trafik & parkering
Eftersom vi är många familjer med små barn uppskattar vi om alla tänker på att hålla nere hastigheten i området. Det finns inga dedikerade gästparkeringar i området. Vid högtider eller dylikt då många har besökare försöker vi hjälpas åt och ställa bilar så att alla får plats och så att vi behåller framkomlighet.
Aktiviteter
Föreningen arrangerar årligen föreningsstämma (under våren), Norreholmshusens dag (vanligen i september), etc.
Engagemang
Att bo i en BRF innebär ett gemensamt ansvar för föreningen. Alla är välkomna att bidra och engagera sig! Kontakta styrelsen om du har idéer eller vill engagera dig på något sätt.